Fototips - solblender

Mange ser på solblender som en unødvendig sak, det har jeg selv gjort en gang for lenge siden. Men nå bruker jeg den hele tiden, uansett om jeg er inne eller ute. Hvorfor gjør jeg det? Etter at jeg leste første bind av "boken om digital fotografering" så skjønte jeg at det var litt lurt.

For det første så skal en solblender redusere og fjerne refleksjoner som kan oppstå i linsene inne i objektivet, som ofte skjer når man fotograferer ute i dagslys. Men det en solblender også gjør er at den beskytter objektivet! Tenk deg at du har kameraet hengende på skuldra og plutselig slår objektivet borti en dørkarm o.l. - da er det større sjanse for at objektivet overlever hvis den har solblender på. Da er det nemlig solblenderen som får meste støyten, og ikke objektivet med linsene i. Uten solblender er det større sjanse for å få riper og fingeravtrykk på linsen også.

Nikon D3000 + Nikkor 35mm f/1.8

- Bruker du solblender?

32 kommentarer

Frida Isadåra

24.03.2011 kl.14:25

Nei.. Men skal nok kjøpe en :)

Marte

24.03.2011 kl.14:48

Jeg har det, men bruker den veldig lite. Jeg bør nok begynne å bruke den mer :)

Digitalkunst

24.03.2011 kl.15:02

Solblender er alltid smart, og står på alle objektivene mine, til alle tider - helt fra de ble kjøpt. :)

Fotograf Benedikte Bull

24.03.2011 kl.15:07

Bruker solblender hele tiden. :)

♥ Sandra Gluchowska

24.03.2011 kl.15:08

Vurderer å kjøpe:)

Linn Kleppa

24.03.2011 kl.15:13

Fint tips dette. Bruker også alltid solblender, enten jeg fotograferer ute eller inne. ;)

Wanda

24.03.2011 kl.15:15

vurderer å kjøpe :-)

Stine G

24.03.2011 kl.16:09

Bruker alltid solblender utendørs! Hvis ikke jeg ønsker refleksjoner, da.

ifo2

24.03.2011 kl.17:05

Har sånn stor en, som jeg fikk med Sigma 70-300mm. Bruker det sjeldent. (:

Ingrid - Photography

24.03.2011 kl.17:20

ja, når det er sol :) da ser jeg at det hjelper!

FOTOBOOTH

24.03.2011 kl.18:00

Nei, men tror nok jeg skal begynne å bruke det :)

Siv A Haugen

24.03.2011 kl.20:44

Jeg har solblender, men har aldri brukt det. Kanskje jeg skal begynne med det da!! Tusen takk for tips :)

Line Sundfær

24.03.2011 kl.22:08

Bruker alltid solblender :)

Pål

25.03.2011 kl.07:07

Heller solblender enn "UV-filter" i hvert fall :-) Jeg har alltid solblender med, men noen ganger vil jeg ha inn sidelyset - så det varierer om jeg bruker den på eller av. Men det er sant som du sier, den beskytter objektivet godt :-)

Siri

25.03.2011 kl.07:10

Vi har solblender til olympus kameraet, men det er noko større enn det du har der. Men eg har liksom ikkje skjønt heilt poenget med det, men kanskje eg får begynne og prøve det ut litt meir :p

Caroline GT

25.03.2011 kl.14:53

Ja, jeg bruker det på flere av mine objektiver! :) Alt i ett. Hehe :)

God helg! :D

sandra

25.03.2011 kl.15:41

Leste de bøkene selv, vurderte å skaffe meg deg også. Har heldigvis solblender til det dyreste objektivet mitt.. :) Takk for svaret forresten. Ha en fin dag videre.

PhotoMyLife

25.03.2011 kl.17:07

Jeg bruker ikke, men hadde faktisk tenkt å bestille en slik pakke med solblender og litt forskjellige andre ting :)

//PhotoMyLife

thao

25.03.2011 kl.17:44

jeg bruker den ikke, men jeg har en sånn. :)

janne

25.03.2011 kl.20:39

Haha, solblenderne mine har tatt av for mange støyter :P Har den alltid på objektivet, med mindre jeg må ta bilder med den innebygde blitzen og den skygger for.

ingriidhfoto

25.03.2011 kl.22:20

Jeg brukte alltid solblenner før, men så sluttet jeg bare å bruke den. Vet ikke helt hvorfor, men tror det var fordi jeg likte de "ssoltingene" som kom da. Men etter jeg har lest det du skrev så vil jeg virkelig begynne å bruke den igjenn! Jeg liker virkelig bloggen din. får så mye gode tips og inspirasjon herfra. Fortsett sånn:D

Patricia

25.03.2011 kl.23:38

Har også tenkt på det at det kan være lurt å ha den på hele tiden, så ja, bruker den overalt, både ute og inne :D

Hedda

26.03.2011 kl.00:42

Jeg føler at man må endre på innstillingene når man har solblender på. Kortere lukkertid eller større blenderåpning. Og det er jo en liten ulempe.

Hvem har skrevet boken du nevner? :)

♥ Issy

26.03.2011 kl.13:46

Jeg pleier ikke å bruke det, men det var interessant å lese om hvofor det løenner seg ;)

Hanna

26.03.2011 kl.17:07

Ett motljusskydd är verkligen jätte bra att ha! Bilderna blir mycket bättre och ljuset kan tas upp på ett annat sätt.

Fotochonte

27.03.2011 kl.11:38

Ja:)

Synne // foto

27.03.2011 kl.21:05

Nei, men bruker UV-filter :)

♥ Maja

27.03.2011 kl.23:01

jeg har en som jeg aldri har brukt, men da skal jeg jammen prøve det! :)

Kristine Vik

28.03.2011 kl.19:00

Bruker det innimellom, men vanligvis så er den av! ;)

Lotte

28.03.2011 kl.21:32

Har solblender på det ene objektivet mitt, men skal kjøpe nå til det andre :)

Martha

02.04.2011 kl.12:40

Har solblender, men har ikkje skjønt poenget med det så derfor har eg ikkje brukt den men det skal eg frå no av :D

Katrine

09.04.2011 kl.23:00

Har ikke solblender nei, men du vet vell ikke om en solblender gjør slik at skyggen i fjeset/under øynene forsvinner? Hørte det bare av noen og tenkte kanskje du hadde noe erfaring med det :)

Skriv en ny kommentar

- hvis du reklamerer kommer jeg IKKE til å besøke bloggen din!
- SV-kommentarer? NEI TAKK! Med mindre det er noe jeg har stilt spørsmål om.

bloglovin

Søk i bloggen

VIKTIG: Alle bildene på bloggen er fotografert av meg, med mindre annet er oppgitt. Du kan ikke kopiere tekst, fotografier eller annet innhold uten min tillatelse. Åndsverkloven gjelder! © Cathrine Nesset