Fototips - solblender

Mange ser p solblender som en undvendig sak, det har jeg selv gjort en gang for lenge siden. Men n bruker jeg den hele tiden, uansett om jeg er inne eller ute. Hvorfor gjr jeg det? Etter at jeg leste frste bind av "boken om digital fotografering" s skjnte jeg at det var litt lurt.

For det frste s skal en solblender redusere og fjerne refleksjoner som kan oppst i linsene inne i objektivet, som ofte skjer nr man fotograferer ute i dagslys. Men det en solblender ogs gjr er at den beskytter objektivet! Tenk deg at du har kameraet hengende p skuldra og plutselig slr objektivet borti en drkarm o.l. - da er det strre sjanse for at objektivet overlever hvis den har solblender p. Da er det nemlig solblenderen som fr meste styten, og ikke objektivet med linsene i. Uten solblender er det strre sjanse for f riper og fingeravtrykk p linsen ogs.

Nikon D3000 + Nikkor 35mm f/1.8

- Bruker du solblender?

32 kommentarer

Frida Isadra

24.03.2011 kl.14:25

Nei.. Men skal nok kjpe en :)

Marte

24.03.2011 kl.14:48

Jeg har det, men bruker den veldig lite. Jeg br nok begynne bruke den mer :)

Digitalkunst

24.03.2011 kl.15:02

Solblender er alltid smart, og str p alle objektivene mine, til alle tider - helt fra de ble kjpt. :)

Fotograf Benedikte Bull

24.03.2011 kl.15:07

Bruker solblender hele tiden. :)

♥ Sandra Gluchowska

24.03.2011 kl.15:08

Vurderer kjpe:)

Linn Kleppa

24.03.2011 kl.15:13

Fint tips dette. Bruker ogs alltid solblender, enten jeg fotograferer ute eller inne. ;)

Wanda

24.03.2011 kl.15:15

vurderer kjpe :-)

Stine G

24.03.2011 kl.16:09

Bruker alltid solblender utendrs! Hvis ikke jeg nsker refleksjoner, da.

ifo2

24.03.2011 kl.17:05

Har snn stor en, som jeg fikk med Sigma 70-300mm. Bruker det sjeldent. (:

Ingrid - Photography

24.03.2011 kl.17:20

ja, nr det er sol :) da ser jeg at det hjelper!

FOTOBOOTH

24.03.2011 kl.18:00

Nei, men tror nok jeg skal begynne bruke det :)

Siv A Haugen

24.03.2011 kl.20:44

Jeg har solblender, men har aldri brukt det. Kanskje jeg skal begynne med det da!! Tusen takk for tips :)

Line Sundfr

24.03.2011 kl.22:08

Bruker alltid solblender :)

Pl

25.03.2011 kl.07:07

Heller solblender enn "UV-filter" i hvert fall :-) Jeg har alltid solblender med, men noen ganger vil jeg ha inn sidelyset - s det varierer om jeg bruker den p eller av. Men det er sant som du sier, den beskytter objektivet godt :-)

Siri

25.03.2011 kl.07:10

Vi har solblender til olympus kameraet, men det er noko strre enn det du har der. Men eg har liksom ikkje skjnt heilt poenget med det, men kanskje eg fr begynne og prve det ut litt meir :p

Caroline GT

25.03.2011 kl.14:53

Ja, jeg bruker det p flere av mine objektiver! :) Alt i ett. Hehe :)

God helg! :D

sandra

25.03.2011 kl.15:41

Leste de bkene selv, vurderte skaffe meg deg ogs. Har heldigvis solblender til det dyreste objektivet mitt.. :) Takk for svaret forresten. Ha en fin dag videre.

PhotoMyLife

25.03.2011 kl.17:07

Jeg bruker ikke, men hadde faktisk tenkt bestille en slik pakke med solblender og litt forskjellige andre ting :)

//PhotoMyLife

thao

25.03.2011 kl.17:44

jeg bruker den ikke, men jeg har en snn. :)

janne

25.03.2011 kl.20:39

Haha, solblenderne mine har tatt av for mange styter :P Har den alltid p objektivet, med mindre jeg m ta bilder med den innebygde blitzen og den skygger for.

ingriidhfoto

25.03.2011 kl.22:20

Jeg brukte alltid solblenner fr, men s sluttet jeg bare bruke den. Vet ikke helt hvorfor, men tror det var fordi jeg likte de "ssoltingene" som kom da. Men etter jeg har lest det du skrev s vil jeg virkelig begynne bruke den igjenn! Jeg liker virkelig bloggen din. fr s mye gode tips og inspirasjon herfra. Fortsett snn:D

Patricia

25.03.2011 kl.23:38

Har ogs tenkt p det at det kan vre lurt ha den p hele tiden, s ja, bruker den overalt, bde ute og inne :D

Hedda

26.03.2011 kl.00:42

Jeg fler at man m endre p innstillingene nr man har solblender p. Kortere lukkertid eller strre blenderpning. Og det er jo en liten ulempe.

Hvem har skrevet boken du nevner? :)

♥ Issy

26.03.2011 kl.13:46

Jeg pleier ikke bruke det, men det var interessant lese om hvofor det lenner seg ;)

Hanna

26.03.2011 kl.17:07

Ett motljusskydd r verkligen jtte bra att ha! Bilderna blir mycket bttre och ljuset kan tas upp p ett annat stt.

Fotochonte

27.03.2011 kl.11:38

Ja:)

Synne // foto

27.03.2011 kl.21:05

Nei, men bruker UV-filter :)

♥ Maja

27.03.2011 kl.23:01

jeg har en som jeg aldri har brukt, men da skal jeg jammen prve det! :)

Kristine Vik

28.03.2011 kl.19:00

Bruker det innimellom, men vanligvis s er den av! ;)

Lotte

28.03.2011 kl.21:32

Har solblender p det ene objektivet mitt, men skal kjpe n til det andre :)

Martha

02.04.2011 kl.12:40

Har solblender, men har ikkje skjnt poenget med det s derfor har eg ikkje brukt den men det skal eg fr no av :D

Katrine

09.04.2011 kl.23:00

Har ikke solblender nei, men du vet vell ikke om en solblender gjr slik at skyggen i fjeset/under ynene forsvinner? Hrte det bare av noen og tenkte kanskje du hadde noe erfaring med det :)

Skriv en ny kommentar

- hvis du reklamerer kommer jeg IKKE til beske bloggen din!
- SV-kommentarer? NEI TAKK! Med mindre det er noe jeg har stilt sprsml om.

bloglovin

Sk i bloggen

VIKTIG: Alle bildene p bloggen er fotografert av meg, med mindre annet er oppgitt. Du kan ikke kopiere tekst, fotografier eller annet innhold uten min tillatelse. ndsverkloven gjelder! Cathrine Nesset